Yaşar Alkan2024-07-242024-07-2420202528-9527http://akademikarsiv.cbu.edu.tr:4000/handle/123456789/23718Bu çalışma J. Rawls’ın Adalet Teorisi eserinde teorik bağlamda temellendirdiği ve Siyasal Liberalizmadlı çalışmasında çeşitli gerekçelendirmelerle açıkladığı kapsamlı kuramını adalet ve iktisadi adalet perspektifinde analiz etme gayesini gütmektedir. Amaca uygun şekilde ilk olarak J. Rawls’ın Siyasal Liberalizm’inin içeriği hakkında bilgi verilecektir. Sonra Rawls’ın iyi düzenlenmiş olarak öngördüğü liberal,demokratik ve anayasal yapıya sahip toplumsal organizasyonlarda istikrar için gerekli saydığı kurumlarele alınacaktır. Buradan hareketle temel yapı içinde ahlaki hissiyata sahip özgür ve eşit kişilerin hangiilkelerden dayanak bularak toplumsal ve ekonomik eşitsizlikleri hakkaniyete uygun şekilde sürdürülebilir addedebileceği sorusu irdelenecektir. Daha sonra çizilen çerçeve dâhilinde iktisadi adaleti tesis edeceği tasvir edilen makul ve rasyonel siyasal özne kavramı Rawls’ın ‘’makul’’ ve ‘’rasyonel’’ açıklamalarıyla birlikte değerlendirilecektir. Siyasal süreçlerin doğurduğu çatışmaları ve uzlaşmaları idrakederek çözümleyebilen birey motifinden türeyen kolektif akıl olarak örtüşen görüş birliği ve kamusal akıltanımlamaları analiz edilecektir. Zira Rawls’ın ortaya koyduğu teori içerisinde farklı dini, felsefi, ahlakiolmakla birlikte aynı zamanda makul (olsun veya olmasın) ve fakat karşıt kapsamlı doktrinlerin çokluğuhalinde bu kavramların tatbiki birlikte yaşamanın zeminini güçlü ve işler hale getirebilecek öğeleriçermektedir. Bu bilgilerden hareketle teorinin savunması şeklinde ele alınan ve Rawls’ın, Habermas’ıneleştirilerine karşı yanıtlarını içeren bölüm sonuç kapsamında açıklanacaktır. Rawls’ın Siyasal Liberalizm eserinin iktisadi boyutunun irdelenmesi günümüzde yaygın olarak görülen heterojen toplumlarınyapısına dair anekdotlar sunmaktadır.turRawls’ın Siyasal Liberalizm’inde İktisadi AdaletAraştırma Makalesi10.26466/opus.781003