Browsing by Author "Hasan Yildiz"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Cinsiyetin fetal ultrason ölçümleri üzerine etkisi: Cinsiyete özgü büyüme eğrileri gerekli mi?(2006) Yeşim Bülbül BAYTUR; Ümit Sungurtekin İNCEBOZ; Hüsnü ÇAĞLAR; Ali ÖZLER; Hasan YildizAmaç : Fetusun cinsiyetinin, biparietal çap, kafa çevresi, abdomen çevresi, femur uzunluğu ve tahmini fetal ağırlık gibi fetal ultrason ölçümleri üzerine etkisini araştırmak. Yöntem : 2002-2005 yılları arasında, obstetri ve perinatoloji polikliniğimize rutin kontrol amacıyla başvuran 15-40 hafta arasında 548 gebe çalışmaya dahil edildi. Bu gebelerde 637 fetal ultrason, biparietal çap, kafa çevresi, abdomen çevresi ve femur uzunluğunu içerecek şekilde, dört farklı araştırmacı tarafından yapıldı. Tahmini fetal ağırlık hesaplamasında ultrasonografinin programında yer alan Hadlock 4 formülü kullanıldı. Her gebelik haftası için fetal ölçümler kaydedildi. 15. haftadan 40. haftaya kadar yapılan tüm ölçümler 15-22. hafta, 23-26 hafta, 27-30 hafta, 31-34 hafta, 35-38 hafta, 39-40 haftalar arasında gruplanarak karşılaştırıldı. Fetal ölçümlerin kız ve erkek fetuslar arasında farklılık gösterip göstermediği Student t- testi kullanılarak karşılaştırıldı. P<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi.Bulgular : Kız ve erkek bebeklerin doğum ağırlığı arasında bir fark yoktu (sırasıyla 3311 ± 518 ve 3269 ± 522 gr) (p>0.05). 15- 22. gebelik haftaları arasında kız fetuslarda femur uzunluğu ve abdomen çevresi erkek fetuslara göre anlamlı ölçüde kısa iken, 27-30. gebelik haftaları arasında tahmini doğum ağırlığı kız fetuslarda, erkek fetuslara göre anlamlı ölçüde fazla, 35-38. gebelik haftalarında ise kafa çevresi erkek fetuslarda kız fetuslara göre anlamlı ölçüde fazla idi (p<0.05). Diğer ölçümlerde kız ve erkek fetuslar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmadı. Sonuç : Kız ve erkek fetuslar için farklı büyüme eğrilerinin kullanılması, intrauterin büyümenin doğru değerlendirilmesini için önerilir. Bir ön çalışma olarak planlanan bu çalışmanın, daha geniş ve daha heterojen bir hastaItem Chemical composition and nutritional value of a wild edible ectomycorrhizal mushroom, Tricholoma anatolicum(2011) Hasan Yildiz; BÜLENT ERGÖNÜL; Erbil KALMIŞ; Mehmet Halil SOLAK; Fatih KalyoncuBu çalışmada, güneybatı Anadolu’dan toplanan ve yenilebilir yabani bir ektomikorizal makrofungus olan Tricholoma anatolicum’un kimyasal kompozisyonu ve besin değeri analiz edilmiştir. Makrofungusun nem, yağ, protein, kül, toplam karbohidrat içeriği ve mineral kompozisyonu (Fe, Na, K, Zn, Cu, Ca, Cd, Pb) açığa çıkarılmıştır. Mantar örneklerinin enerji değerleri de ayrıca hesaplanmıştır. Analizler makrofungusun üç farklı gelişim evresine (misel, genç şapka ve olgun şapka) ayrı ayrı uygulanmıştır. En yüksek nem ve yağ içerikleri miselde, kül ve karbohidrat içeriği ise genç şapkada tespit edilmiştir. Bunların yanısıra, sodyum miktarı en yüksek olarak miselde ölçülmüştür. Demir en yüksek genç şapkada, çinko, bakır, potasyum ve kalsiyum ise en yüksek miktarlarda olgun şapkada bulunmuştur. Hiçbir örnekte kadmiyum ve kurşun ağır metallarine rastlanmamıştır.Item Ohmik Isıtmanın Gıdalardaki Enzimler ve C Vitamini Üzerine Etkisi(2012) Hasan Yildiz; Bilge TaşkınOhmik ısıtma gıdaların ısıl işlenmesinde kullanılabilen alternatif bir yöntemdir. Ohmik ısıtma ile havuç, portakal suyu ve parçalanmış domateste pektin esteraz, bezelyede peroksidaz ve üzüm suyunda polifenol oksidaz enzimlerinin aktivasyonu azalmıştır. Yapılan çalışmalarda genel olarak, ohmik ısıtmanın geleneksel ısıtma yöntemlerine göre enzimlerin inaktivasyon sürelerini kısalttığı, askorbik asidin daha yüksek oranda korunmasını sağladığı görülmektedir. Bu çalışmada ohmik ısıtmanın gıdalardaki enzim ve C vitamini üzerine etkilerini konu alan çalışmalar derlenmiştirItem Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Celal Bayar Üniversitesi örneği(2012) Aynur Pala; Hasan YildizBu çalışmanın amacı, Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen- Edebiyat Fakültesi'ne devam eden öğrencilerin okuma alışkanlıkları düzeyini ve okuma alışkanlıklarının demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmaktır. Çalışmaya 447 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Veri toplamak için 18 maddelik bir anket kullanılmıştır. Verilerin analizinde Ki kare, yüzdelik ve aritmetik ortalama istatistiksel analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, her iki Fakülte öğrencilerinin genel olarak okuma alışkanlığı ile ilgili pozitif bir tutum sergiledikleri görülmektedir.Item Ayva Dilimlerinin Ozmotik Kurutulmasında Elektriksel ve Ultrasonik Ön İşlemlerin Etkileri(2013) Hasan Yildiz; Filiz ICIER; Salih Eroğlu; Ebru EROĞLU; Serdal SABANCIBu çalışmada, ayva dilimlerinin elektriksel (60 V/cm, 15 s) ve ultrasonik (195 W, 15 s) ön işlemler sonrası ozmotik kurutulması incelenmiştir. Ön işlemlerin etkilerini karşılaştırmak amacıyla ön işlemsiz (kontrol grubu) ozmotik kurutma da yapılmıştır. Ozmotik kurutma ajanı olarak %50 (w/w) sakkaroz çözeltisi kullanılmıştır. Ozmotik kurutma süresince toplam kuru madde (TKM) içeriği, katı kazanımı, su kaybı, ağırlık değişimi, boyut değişimi, elektriksel iletkenlik ve sıcaklık değişimi incelenmiştir. Elektriksel ön işlem uygulanmış ayva dilimlerinin 240 dakikada, ultrasonik ön işlem uygulanmış ve kontrol grubu örneklerinin 300 dakikada %40 TKM değerine ulaştığı tespit edilmiştir. %40 TKM değerine ozmotik kurutulmuş ürünlerin renk özellikleri incelendiğinde, L*, a*, Hue açısı ve ?E değeri açısından, ultrasonik ön işlem ve kontrol grubunun elektriksel ön işlemden farklı olduğu bulunmuştur (p<0.05). b/a bakımından en düşük değerin elektriksel işlemde, en yüksek değerin ise ultrasonik ön işlemde elde edildiği belirlenmiştir. Sertlik, elastikiyet, sakızımsılık, çiğnenebilirlik ve esneklik değerlerinin ozmotik kurutulmuş ürünlerde hammaddeye göre daha düşük olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Ultrasonik ön işlemin elektriksel ön işleme göre kalite özelliklerinde daha az değişime neden olduğu bulunmuştur.Item Türkçe öğretiminde sözlük kullanımı ve sözlükçülük(2013) Bilal ELBİR; Hasan YildizDil insan topluluklarını bir araya getirip, millet olma bilincini veren enönemli araçlardan biridir. Canlı bir varlık olduğu için dil, zaman içindedeğişmeye ve geliş meye gebedir. Bu değişmenin sancılı geçmemesi içindilin anlama ve anlatma imkânlarını sağlayan kelimelerin tümünü içindebarındıran sözlüklerin oluşturulması gerekir. Oluşturulan sözlüklerin dilesağladıkları yararların başında dildeki kelimelerin anlamlarını kayıt altınaalması ve bu kelimelerin yanlış kullanılmasının önüne geçmesigelmektedir.Zengin bir kelime hazinesine sahip olan öğrenciler kendilerini iyi ifadeettikleri gibi, daha fazla kelimeyle düşünüp düşüncelerini akıcı, tutarlı birşekilde karşısındakilere iletirler. Kelime hazinesi fakir olan öğrenciler iseiletişimde sorun yaşarlar. Az kelime ile düşünüp konuştukları için vermekistedikleri mesajı doğru bir şekilde iletemezler. Sanatçılar ve yazarlarzengin bir kelime hazinesine sahip oldukları için özgün eserler ortayakoymuşlardır. Kelime hazinesinin bireylere getirileri, bu eserler sayesindeanlaşılmaktadır. Kelime dağarcığının geliştirilmesinin öğrencilereyapacağı katkının farkında olan eğitimciler ilköğretim Türkçe ÖğretimProgramında kelime hazinesinin geliştirilmesine yer vermişlerdir.Bu nedenle ilköğretimde Türkçe dersleri temel olarak anlama ve anlatmaüzerine kurulmuştur. Öğrencilerin kendilerini iyi ifade edebilmeleri içinanlama ve anlatmada sıkıntı yaşamamaları gerekir. Bu soru nlakarşılaşmamaları için öğrenciler zengin bir kelime hazinesine sahipolmalıdırlar. Öğrencilerin kelime hazinesinin geliştirilmesindebaşvurulacak en temel kaynak değişik kullanım amaçlarına görehazırlanmış sözlüklerdir.Dilin temel kaynaklarından olan sözlüklerin kullanım amaçlarına görehazırlanmış birden çok türü vardır. Bu çalışmanın amacı Türkçeöğretiminde kullanılan sözlük türlerini ve sözlük kullanımının nasılolduğunu tespit etmek, sözlük ve sözlükçülük hakkında bilgi vermektir.