Browsing by Author "Hatice Yurtsever"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Kritik kontrol noktası analiziyle sahte belge ve yanıltıcı belge ayrımı(2009) Hatice YurtseverDevletin, genel refah seviyesinin arttırılması, eğitim-sağlık hizmetlerinin verilmesi, güvenliğin sağlanması gibi çeşitli kamusal hizmetlerin sunulmasında en önemli finans kaynağı olan vergi gelirlerinin sağlıklı bir şekilde tahsil edilmesi, sağlıklı bir belge düzenine bağlıdır. Ancak uygulamada zaman zaman mükelleflerce çeşitli nedenlerle sahte ve yanıltıcı belge kullanılarak vergi kaçakçılığına neden olunduğu görülmektedir. Sahte belge ve yanıltıcı belge kavramları vergi kanununda tanımlanmış olmakla birlikte, kimi zaman birbiri yerine kullanıldığı da görülmektedir. Bu tür belgelerin düzenlenmesi ya da kullanılması halinde belgenin niteliğine göre farklı cezalar uygulanmaktadır. Çalışmanın amacı, sahte belge ve yanıltıcı belge kavramları arasındaki farklılıkların kritik kontrol noktası analizi yardımıyla ortaya konulması, sahte belge ve yanıltıcı belge düzenleme ve/veya kullanma halinde uygulanacak cezalar ile uygulamada ortaya çıkan sorunların tespit edilmesidir.Item Kentsel planlama sürecinde oluşan kamusal rantın vergilendirilmesi(2010) Mustafa ÖKMEN; Hatice YurtseverKamusal bir zenginlik olan toprağın, elde ettiği gelir bakımından, üretim faktörleri arasında ayrı bir önemi bulunmaktadır. Oluşan değer artışı (rant) gelirinden bütçeye pay verilip verilmeyeceği, toplumun refah düzeyi açısından önemlidir. Kentsel planlama ile yaşanılan alanların iyileştirilmesine çalışılmaktadır. Bu nedenle ortaya çıkan toprak rantının da belirli kişilere sağlanması yerine, vergilendirilerek toplumda yeniden dağıtılması gerekir. Ülkemizde değeri artan gayrimenkullerin satışından elde edilen gelirlerin vergilendirilmesine ilişkin mevcut yasal düzenlemelerde bazı değişiklikler yapılması planlanmaktadır. Çalışmamızda, rant ve kentsel rant kavramları ile kentsel planlama sonucunda oluşan gelirlerin vergilendirilme gereği ortaya konulmaya çalışılacak, bazı ülkelerdeki toprak rantının vergilendirilmesi örnekleri verilerek, rantların vergilendirilmesi konusu karşılaştırılmalı olarak irdelenecektir.Item ÇEVRE KİRLİLİĞİNİ ÖNLEMEDE VERGİ POLİTİKALARININ ROLÜ VE ÖNEMİ(2014) Hatice Yurtsever; Ahmet UçarÇevre kirliliği her geçen gün üretim ve tüketim faaliyetlerinin artmasından, dünya nüfusunun hızlı artışından ve buna baglı olarak insanların ihtiyaçlarının çeşitlenmesinden dolayı çok önemli bir konu haline gelmiştir. Tabiatın kirletilmesinden ötürü ve bunun yanında çevre kirliliğini önleyecek yeterli önlemlerin alınmamsından dolayı gelecek nesillere kirletilmemiş ve bozulmamış bir tabiat bırakma hayali zorlaşmaktadır. Günümüzde devletler çevre politikaları ile ilgiliğ hedeflere ulaşmak için vergi politikalarını kullanmaktadırlar ve çevreyi bozan faktörlerin vergilendirilmesi ile esas hedeflenen şey, kamu gelirlerini artırmaktan ziyade çevreyi bozanların verdikleri zararın cezasına katlanmalarıdır. Çevre vergileri litaretürde çevre koruma vergisi, karbon vergisi, emisyon vergisi ve çevreyi kirletme vergisi olarak bilinir. Bu çalışmada, önce litaretürde farklı ülkelerdeki uygulamaların ve çevre vergilerinin katkıları açıklanacak, sonra ülkemizdeki çevre vergileri farklı ülkelerdeki uygulamalarla karşılaştırılacak, son olarak da bu konudaki eksiklikler ve bazı teorik yaklaşımlar ele alınacaktır.Item Vergi İcra Hukukunda Haciz ve Elektronik Haciz Uygulamaları, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri*(2014) Burçin BURAN; Hatice YurtseverKamusal hizmetlerin topluma fayda sağlaması ve süreklilik göstermesi zorunluluğundan dolayı, kamu alacaklarının tahsilatının vadesinde yapılması son derece önemlidir. Ülkemizde kamu alacakları 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna (AATUHK) göre tahsil edilmektedir. Bu kanun, kamu alacaklarının tahsilini güvence altına alan tedbirler ile cebren tahsil yöntemlerini içermektedir. Kamu alacaklarının cebren tahsil yöntemlerinden en etkili olanı haciz yolu ile takiptir. Haciz, borçlunun mal bildiriminde gösterilen veya tahsil dairesince saptanan borçlu veya üçüncü kişilerin elindeki menkul malları ile gayrimenkullerinden, alacak ve haklarından kamu alacağına yetecek miktarının tahsil dairesince el konulmasıdır (6183 sayılı AATUHK 62. md.). 2009 yılında uygulamaya konulan elektronik haciz (e-haciz) uygulaması ise, iş gücü ve zamandan tasarruf edilmesi maksadıyla Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından geliştirilmiştir. Çalışmada Türk Vergi Hukukunda haciz ve elektronik haciz uygulamasına yer verilecektir. Bu bağlamda haciz kavramı ve hukuki niteliği, Türkiyede kamu alacaklarının tahsilatında haciz ve e-haciz uygulamalarında yaşanan sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri sunulmaya çalışılacaktır.Item HİLELİ VERGİ SUÇU: BELGELERDE TAHRİFAT(2015) Hatice YurtseverVergi nedeniyle devlet ile vergi yükümlüsü arasında doğan ilişki bir ödev ilişkisidir. Vergi ödevinin olduğu her yerde, yükümlülerin vergiye tepkileri vergiden kaçınma ve vergi kaçakçılığı olayları şeklinde görülmektedir. Devlet bütçesinde en önemli gelir kalemi olan vergilerin tam ve zamanında tahsil edilmesi elbette çok önemlidir. Ancak, mükelleflerce hileli yollara başvurularak vergi kaçırılması yoluna gidilmesi, gelir kaybının yanısıra, devlete karşı işlenen önemli bir sahtecilik suçudur.213 Sayılı Vergi Usul Kanunu nun (VUK) 359. Maddesi nde ka- çakçılık suçunu oluşturan eylemler ve uygulanacak cezalar düzenlenmiştir. Buna göre, sözkonusu hükmün a/2. bendinde, defter, kayıt ve belgeleri tahrif edenler veya gizleyenler veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenleyenler veya bu belgeleri kullananlar hakkında bir yıldan üç yıla kadar hapis cezasına hükmolunacağı belirtilmektedir. Yasa hükmü incelendiğinde belgelerde tahrifat fiilini işleyen kişilere, vergi ziyaının varlığı halinde parasal cezaların yanısıra, ayrıca hürriyeti bağlayıcı bir ceza uygulanıyor olması, bu fiili işleyen kişilerin toplum düzenini, devletin itibarını sarsması ve kişilerin devlete, özellikle vergi idaresine olan güveninin sarsılmasına zemin oluşturmasıdır.Item Servet Vergilerinden Veraset ve İntikal Vergisi Üzerine Değerlendirmeler(2015) Hatice Yurtsever; Havva ŞAFAKVeraset ve intikal vergisi, servet vergileri içinde yer alan ve servet transferi üzerinden alınan bir vergidir. Ülkemizde, toplam vergi gelirleri içinde çok düşük bir paya sahip olan veraset ve intikal vergisi, toplumsal işleve sahip bir vergidir. Bu özelliği nedeniyle, verginin mali işlevi daha geri planda kalmaktadır. Veraset ve intikal vergisi, ülkemizde ilk defa 1926 yılında 797 sayılı Kanun ile uygulanmış, 1959 yılında 7338 sayılı Kanun ile değişiklikler yapılmasına rağmen, esaslı bir değişiklik söz konusu olmamıştır. Mali güç ilkesi gereğince veraset ve intikal vergisi, alınması gerekli bir vergidir. Çünkü mali gücün göstergeleri arasında gelir ve harcamanın yanında servet de yer almaktadır. Bu ilkenin varlığı, Anayasa nın 2. maddesinde yer alan sosyal devlet kavramının yanı sıra, 73. maddede yer alan ödeme gücüne göre vergilendirme tabirinde de kendini göstermektedir.Item BİREYSEL EMEKLİLİK BİRİKİMLERİNİN MİRASÇILARA ÖDENMESİNDE VERASET VE İNTİKAL VERGİSİ BAKIMINDAN VERGİYİ DOĞURAN OLAY(2023) Hatice YurtseverTürk Vergi Sistemi içerisinde yer alan ve servetin bir başka kişiye transfer edilmesi nedeniyle alınan Veraset ve İntikal vergisi, gelir dağı-lımında adaleti sağlamada oldukça önemli bir konuma sahiptir. Toplam vergi gelirleri ve bütçe içerisindeki payı çok yüksek olmamakla birlikte, toplumda herkesin servet transferi imkanına sahip olamayacağı düşünül-düğünde, gelir dağılımında adaletin sağlanmasında etkinliği tartışmasızdır. Vergi hukukunun en önemli ilkelerinden biri olan, vergi ödeme gücü ilkesi, TC Anayasasının 73. maddesinde güvence altına alınmıştır. Ödeme gücünün en önemli göstergelerinden birisi de servete sahip ol-maktır. 7338 sayılı Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu çerçevesinde, servet ve servet transferinin vergilendirilmesi yapılırken, kanunda yer alan hü-kümlere göre, miras paylarının vergilendirilmesi yöntemi kullanılmakta, mirasın tamamı yerine, miras payları üzerinden vergilendirme yapılmak-tadır. Zaman zaman uygulamada, bireysel emeklilik fonu birikimlerinin mirasçılara ödenmesi sırasında vergiyi doğuran olayın ne zaman ortaya çıktığı, fonun değerlemesinin hangi tarihe göre yapılacağı konusunda tartışmalar ortaya çıkabilmektedir. Çalışmada, ülkemizde yer alan yasal düzenlemeler çerçevesinde, vergiyi doğuran olayın, miras bırakanın ölüm tarihi itibariyle gerçekleş-miş olduğundan hareketle, terekenin değerlemesinin ölüm tarihine göre yapılması gerektiği ortaya konulmaktadır.Item Türkiye’de Banka Kredilerinin Vergi Gelirleriyle Etkileşimi(2024) ONUR ERTÜRK; Hatice YurtseverBu çalışmada, Türkiye’de banka kredilerinin vergi gelirleri ve çeşitli makroekonomik büyüklükler üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Toplam banka kredileri, bireysel krediler, ticari krediler ve tarımsal kredilerin vergi gelirleri ile ilişkisini ve vergi gelirlerini nasıl etkilediğini incelemektedir. Ampirik analizde, 2004:1-2018:12 döneminde aylık verileri içeren Türkiye’de banka kredilerinin vergi gelirlerine yönelik ne tür etkilerinin olduğu, VAR modeli yöntemi kullanılarak sınanmıştır. Analiz sonuçlarına göre; model 1 incelendiğinde toplam banka kredilerindeki artışa reel efektif döviz kuru (REK) azalış yönünde, faiz oranları ve enflasyon artış yönünde tepki vermiştir. Sanayi üretim endeksi ve toplam vergi gelirlerinin tepkileri ise istatistiksel olarak anlamlı değildir. Model 2’ye bakıldığında bireysel kredilerde meydana gelen artışta enflasyonun azalış olarak, sanayi üretim endeksinin ise yükseliş yönünde tepki verdiği görülmüştür. Faiz oranları, REK ve toplam vergi gelirlerinin bireysel kredilere verilen şoka verdiği tepkilerin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı anlaşılmıştır. Model 3 analizi irdelendiğinde ticari kredilerdeki artışa reel efektif döviz kuru azalış yönünde, faiz oranları ve enflasyon artış yönünde tepki vermiştir. Model 4 incelendiğinde tarımsal kredilerdeki artışa toplam vergi gelirlerinin artış yönünde tepki verdiği bulgusuna ulaşılmıştır. Böylece banka kredilerinin vergi gelirlerini etkileyen faktörlerden biri olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada banka kredilerinin vergi gelirlerine olumlu katkıları konusunda maliye politikası önerileri sunulmuştur.