Browsing by Author "Kemalettin Acar"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Adli Olguların Kadına Yönelik Şiddet Hakkındaki Tutumları ve Etkileyen Faktörler(2022) Volkan Zeybek; Kemalettin Acar; AYŞE SEYDAOĞULLARI BALTACIAmaç: Bu çalışma, Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı’na başvuran adli olguların kadına yönelik şiddete yönelik tutumlarını belirlemeyi ve şiddete yönelik tutumlarını etkileyen değişkenleri araştırmayı amaçlamaktadır. Metod: Araştırmaya katılan 152 gönüllü adli olgu tarafından, toplam 45 sorudan oluşan, olguların sosyodemografik özellikleri, şiddet görme durumu, kim tarafından şiddet gördüğü ve şiddetin türü ile İSKEBE Kadına Yönelik Şiddet Tutum Ölçeği doldurulmuştur. Bulgular: Katılımcıların cinsiyete göre İSKEBE ölçeği toplam puan ve kimliğe yönelik tutumlarıyla ilgili alt grup ortalamaları kadınlarda istatistiksel olarak anlamlı daha yüksek bulunmuştur. Bekar olanların, öğrenim durumu hem kendisi için hem de eşi için lise ve üzeri olanların ve il merkezinde yaşayanların toplam puan ve her iki alt grup ortalaması istatistiksel olarak anlamlı daha yüksek bulunmuştur. Çocuk sahibi olmayanların toplam puan ve bedene yönelik tutumlarıyla ilgili alt grup puan ortalaması istatistiksel olarak anlamlı daha yüksek bulunmuştur. Sonuç: Travmatik bir süreç yaşamış olan adli olguların kadına yönelik şiddet ile ilişkili tutumlarının ve bu tutumları etkileyen faktörlerin değerlendirildiği çalışmamızda, toplumdaki başka grupların değerlendirildiği çalışmalarla genel olarak benzer bulgular ortaya çıkmıştır. Kadına yönelik şiddetle ilişkili tutumları değiştirmek için, öncelikle toplumsal cinsiyet rollerine yönelik, özellikle erkeklerin kadınlara yönelik cinsiyetçi ve ataerkil tutumları göz önüne alınarak, toplumun her kesimini kapsayan eğitim politikalarının önemli olacağını düşünülmüştür.Item Denizli’de Meydana Gelen 0-18 Yaş Grubu Adli Ölümlerin \rRetrospektif Değerlendirilmesi(2022) Volkan Zeybek; Kemalettin Acar; Hatice Kübra ATA ÖZTÜRK; AYŞE SEYDAOĞULLARI BALTACIAmaç: Bu çalışmada, Denizli’de meydana gelen çocukluk çağı\radli ölüm olgularının özelliklerinin ve yaş gruplarına göre en sık ölüm \rnedenlerinin risk faktörleri ile birlikte belirlenmesi ve önlenebilir ölüm \rnedenlerinin literatür bilgileri eşliğinde tartışılması amaçlanmıştır. \rGereç ve Yöntemler: Ocak 2014-Aralık 2018 yılları arasında otopsi işlemi yapılan 0-18 yaş grubunda yer alan olguların, ölü muayene ve \rotopsi kayıtları ile toksikolojik ve histopatolojik inceleme raporları retrospektif olarak değerlendirilmiştir. Olguların yaş, cinsiyet, ölüm nedeni, ölüm orijini ile ilgili veriler değerlendirilmiştir. Olgular yaşa göre \r1 yaş altı, 1-4 yaş, 5-9 yaş, 10-14 yaş ve 15-18 yaş olarak gruplandırılmıştır. Bulgular: İncelenen 5 yıllık süreçte 210 çocuğa ölü muayenesi \rve otopsi işlemi yapılmıştır. Olguların yaş ortalamasının 8,94±7,02 olduğu tespit edilmiştir. Yaş dağılımına göre gruplandırıldığında en fazla \rolgu sayısının 76 (%36,2) ile 15-18 yaş arasında olduğu anlaşılmıştır. \rEn sık trafik kazası (%35,2) olmak üzere kaza orijinli ölümler gözlenmiştir. Ölüm nedenlerine bakıldığında en sık (%40) künt travmatik yaralanmalara bağlı ölümler gerçekleşmiştir. Sonuç: Çalışmamızda \rdeğerlendirilen çocukluk çağı adli otopsi olgularının büyük çoğunluğunda belirli önlemler ve müdahaleler ile engellenebilecek nitelikte kazaların olması dikkat çekmektedir. Ayrıca cinayet ve intihar orijinli \rölümlerin de azımsanmayacak seviyede olduğu görülmüştür. Çocuk \rölümleri ile ilgili tam ve kapsamlı bir medikolegal inceleme yapılması\rve bu verilerin belirli aralıklarla analiz edilerek bu konu hakkında değerlendirme yapılması, önlenebilir çocuk ölümlerin azaltılması ve engellenmesi için önemlidir.Item Adli Tıp Uzmanlık Eğitiminde Ters-Yüz Sınıf Stratejisinin Kullanımına Bir Örnek: Postmortem Kalp Okulu(2023) Kemalettin Acar; Ayse Kurtulus Dereli; CÜNEYT ORHAN KARA; Volkan Zeybek; Gokhan Ersoy; AYŞE SEYDAOĞULLARI BALTACIAmaç: Bu çalışmada “Birkaç günlük kısa süreli kurslarda ters yüz sınıf stratejisi kullanılarak kurslar öğrenciler için daha verimli hale getirilebilir mi?”, “Bu tür bir uygulamaya öğrencilerin geri bildirimleri ne olur?” sorularının cevaplarının araştırılması amaçlanmıştır. Yöntem: Eğitimin teorik kısmı için 30’ar dakikalık, kalp diseksiyonu, kalbin anatomisi, ani kardiyak ölümlerde makroskopik patoloji ve mikroskobik görünümler konularında toplam 8 adet video sunum kaydedilmiştir. Videolar kurstan bir hafta önce bir online platform aracılığıyla katılımcıların erişimine açılmıştır. Ön ve son test yapılan kursun sonunda katılımcı geribildirimleri South East Thames (SETh) kısa interaktif kurs değerlendirme ölçeği ve öğrencilerin yazılı olarak verdiği geribildirimler aracılığıyla alınmış, diseksiyon beceri değerlendirmesi amacıyla Medikolegal Otopside Kalp Diseksiyonu “Göreve Özgü” Beceri Cetveli kullanılmıştır. Kursun etkinliği, daha önce ters yüz sınıf modelinin kullanılmadığı bir kursa ait ön ve son test skorlarının bu kursta elde edilen skorlarla karşılaştırılması, geribildirim ve beceri değerlendirme sonuçlarının analiziyle değerlendirilmiştir. Bulgular: Katılımcıların bilgi seviyelerini ölçmek amacıyla yapılan ön test ortalaması 74,96±9,94 puan, son test ortalaması 91,51±6,36 puan olarak saptanmıştır. Ön testte alınan en düşük puan 43 olup, en yüksek puan 93’tür. Son testte ise alınan en düşük puan 75, en yüksek puan 100’dür. Bu kursun ön test skorları, önceki kursta elde edilenlere göre daha yüksek bulunmuştur. SETh kısa interaktif kurs değerlendirme ölçeği sonuçları incelendiğinde; katılımcıların tamamı kurs için harcadığı zamana değdiğini ifade etmektedir. Katılımcıların tamamı online videoların öğrenme açısından katkısı olduğunu ve etkileşimli oturumların bunu pekiştirdiğini ifade etmektedir. Katılımcıların %92,6’sı verilen bilgiyi özümsemek için yeterli zamanın olduğunu düşünmektedir. Katılımcıların tamamı kurstan zevk aldığını ve eğiticilerin tüm öğrencilerin katılımını sağladığını ifade etmektedir. Yapılan diseksiyon becerisinin Medikolegal Otopside Kalp Diseksiyonu “Göreve Özgü” Beceri Cetveli ile değerlendirmesinde; katılımcıların %46,4’ünün tam not aldığı görülmüştür. Katılımcılar kursun verimli geçtiğini, kurs sonunda kendilerini yetkin hissettiklerini, pratik uygulamaya da ciddi katkı sağlayacağını düşündüklerini ifade etmişlerdir. Katılımcıların %92,6’sı daha önce ters yüz sınıf uygulaması olan bir eğitim almadığını ifade etmektedir. Katılımcıların %96,3’ü ise ters yüz sınıf uygulamasının başka kurslarda da uygulanmasını önermektedir. Sonuç: Sonuç olarak çalışmamızda, adli tıp uzmanlık öğrencilerine uygulanan PMKO adlı eğitim programının, ters-yüz eğitim yöntemi ile uygulanması halinde ise katılımcıların konuya daha hazır olarak geldikleri ve geri bildirimlerde bu yöntemin olumlu etkinliğinden bahsettikleri anlaşılmıştır. Farklı konularda yapılacak başka eğitim programlarında da bu yöntemin kullanılmasının adli tıp uzmanlık öğrencilerinin eğitimleri için yararlı olacağını düşünmekteyiz.