Browsing by Author "sami oluk"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Arıtılmış Suların Bazı Çim Türlerinde Tohum Çimlenmesi ve Fide Gelişimi Üzerine Etkileri(2005) SEVİL ÖZCAN; sami olukBu çalışmada Lolium perenne L., Festuca rubra L. ve Agrostis tenius L. in tohum çimlenmesi ve fide gelişimine farklı yerlerden alınan arıtılmış atık suların etkileri araştırılmıştır.Yapılan denemeler sonucunda arıtılmış atık sulara bağlı tohum çimlenmesinde belirgin farklılık bulunamamıştır. Fide gelişiminde ise bazı serilerde istatistiksel olarak belirgin farklılıklar saptanmıştır.Item Yapılandırmacı Kurama Göre Küresel Çevre Sorunlarının Öğretimi. Problemin Odak Noktası Olarak Karikatürlerin Kullanılabilirliği(2007) Işılay ÖZALP; sami olukKırsal bölge ilköğretim 7. sınıflarda yapılandırmacı kurama dayalı gerçekleştirilen bu çalışmada, küresel çevre sorunlarının öğretiminde problemin odak noktası olarak karikatürlerin kullanılabilirliği araştırılmıştır. Kontrol gruplu deneysel desen modeline göre yapılan bu çalışma, küresel ısınma (K), ozon tabakasının incelmesi (O) ve asit yağmurları (A) sorunlarıyla sınırlandırılmış olup 13-14 yaş aralığındaki 40 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Deneysel yöntem probleme dayalı öğrenmedir (PDÖ). Kontrol grubunda ise geleneksel öğretim (sunum, tartışma, soru-yanıt) yöntemleri kullanılmıştır. Veriler, ön test - son test uygulamaları ve çalışma sonrası öğrencilerle yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Deneysel yöntemin geçerliliği t-test ile araştırılmış, görüşmelerden elde edilen veriler ise içerik analizi ile incelenmiştir. İstatistiksel analizlerden elde edilen bulgulara göre küresel çevre sorunları öğretiminde deneysel yöntemin geleneksel öğretim yönteminden daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İçerik analizi sonuçlarına göre deney grubu öğrencilerinin % 70'i kontrol grubunun ise % 15'i küresel ısınma, ozon deliği ve asit yağmurları (KOA)'nı küresel sorun olarak değerlendirmişlerdir. Deney grubu öğrencileri yaşadıkları bölgede, KOA, küresel ısınma ve ozon deliği (KO) ve küresel ısınmanın etkili olduğunu belirtmişler, kontrol grubu öğrencileri ise sadece K'dan etkilendiklerini düşündüklerini ifade etmişlerdir. Her iki gruptaki öğrenciler küresel çevre sorunlarının oluşmasında insanların etkili olduğunu somut gözlemlerine dayanan örneklerle ifade etmişlerdir. Sorunların çözümünde teknolojinin (deney % 89.4, kontrol % 10.5) etkili olabileceği belirtilmiştir. Sadece deney grubu öğrencileri bunlara ek olarak bireysel katkılardan da söz etmişlerdir. Son olarak deney grubu öğrencilerinin % 85'inin yöntemi eğlenceli bulduğu tespit edilmiştir. Bu araştırmada elde edilen sonuçlara göre deneysel yöntemin öğrencilerin küresel çevre sorunlarıyla ilgili bilgi düzeylerini artırdığı, çevrelerine olan etkilerini fark etmelerine katkıda bulunduğu anlaşılmıştır.Item İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinde yılanlarla ilgili alternatif kavramlar ve yaygın inanışlar(2009) sami olukBu çalışmada ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinde yılanlarla ilgili alternatif kavram ve mitler araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemi dokuz ildeki (Adıyaman, Aydın, Denizli, Diyarbakır, Gaziantep, Izmir, Mardin, Muş, Batman) 423 (211 kız, 202 erkek) öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen ve 28 maddeden oluşan anket ile toplanmıştır. Anket, yılan zehri ve yılan ısırmalarında ilk yardım, insan-yılan ilişkileri ve yaygın inanışlar, yılanların beslenmeleri, yılanların yapısal özellikleri ve sınıflandırılmaları olmak üzere bölümlerinden oluşmaktadır. Istatistiksel analizler sonucunda elde edilen bulguların değerlendirilmesiyle, öğrencilerin yılanlarla ilgili bilgilerinin yeterli olmadığı, yılanlarla ilgili çok sayıda alternatif kavramlara sahip oldukları, yaygın inanışların öğrenciler arasında da sıklıkla gözlendiği ve bu yaygın inanışların öğrencilerde alternatif kavramların oluşmasında etkili olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.Item İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerin Üstbiliş Okuma Stratejilerini Kullanma Düzeyleri ile Fen-Teknoloji ve Türkçe Ders Başarıları Üzerine Etkisi(2009) sami oluk; Nalan BAŞÖNCÜLBu çalışmanın amacı; ilköğretim 8. sınıfta okuyan öğrencilerin kullandıkları üstbiliş okuma stratejilerinin Türkçe ve Fen–Teknoloji alanlarındaki ders başarılarına etkisini araştırmaktır. Bu amaçla, Mokhtari ve Reichard (2002) tarafından geliştirilen okuma stratejileri envanteri kullanılmıştır. 5’li likert tipi envanter 30 maddeden oluşmaktadır. Envanterin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmış, alfa 0.93 olarak hesaplanmıştır. Envanter, Genel Okuma, Problem Çözmeye Dayalı Okuma ve Destekleyici Okuma Stratejileri olmak üzere üç faktörden oluşmaktadır. Çalışma, Demirci (Manisa) ilçesindeki iki ilköğretim okulunda öğrenimlerine devam eden ilköğretim 8. sınıftaki 89 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Başarı ölçüsü olarak öğrencilerin Fen–Teknoloji ve Türkçe derslerindeki yarıyıl sonu karne notları esas alınmıştır. Toplanan veriler; Kruskal Walls H- testi, Mann Whitney U testi ve t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular; a) öğrencilerin herhangi bir ders materyalini okurken belirli bir strateji kullandıkları, b) Problem Çözmeye Dayalı Okuma Stratejisini kullanan öğrencilerin, bu stratejiyi etkili bir şekilde kullandıkları, Genel Okuma Stratejisini orta düzeyde, Destekleyici Okuma Stratejisini ise düşük düzeyde kullanma eğiliminde oldukları, c) Türkçe ve Fen-Teknoloji ders başarı puanları 4 ve 5 olan öğrencilerin Problem Çözmeye Dayalı Okuma Stratejisini kullandıkları, d) üç okuma stratejisinin Türkçe ve Fen-Teknoloji ders başarılarını farklı şekilde etkilediği, e) öğrencilerin okurken seçtikleri okuma stratejilerinin cinsiyete bağlı olmadığı, f) öğrencilerin kullandıkları okuma stratejilerinin okuma alışkanlıklarını etkilemediği belirlenmiştir. Sonuç olarak; öğrencilerin başarısında okurken kullanılan okuma stratejisi etkili bir faktör olarak ortaya çıkmaktadır.