Browsing by Author "Rasih ERKUL"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Mizah bağlamında Sabit ile Nedim’in Ramazaniyeleri(2013) Rasih ERKULBir toplumun dinî, sosyal ve ruhî hayatının yansımaları, edebî eserlerde de görülebilir. Bu yansımalardan “ramazan” veya “oruç”, dinî bir konu olarak işlendiği kadar sosyal ve edebî bir konu olarak da yüzyıllar boyu edebî eserlerde işlene gelmiş, böylece pek çok başarılı eserler ortaya çıkmıştır. Ramazan, ilham kaynağı olduğu eserlerin yanında fıkralar, ortaoyunları şeklinde halkın eğlence kaynağı da olmuştur. Türk edebiyatında, ayrı bir yer oluşturan ramazan şiirlerinin birçoğu bestelenerek müziğimizde de farklı bir güzellik oluşturmuştur. Bu çalışmada Sabit (Ö.1712) ile Nedim (Ö.1730)’in yazdığı ramazaniye ele alınıp karşılaştırılarak mizahî anlatımları üzerinde durulacaktır.Item XVII. Ve XVIII. Yüzyıllar osmanlı edebiyat coğrafyasında Manisa(2013) Rasih ERKULTarih kadar coğrafya da kültür-edebiyat olaylarını etkiler. Edebiyat coğrafyasının önemli parçası, şehirlerdir. Şehirler, kültür faaliyetlerinin doğup gelişmesine ortam hazırlar. Müslüman şehirlerinin kültürel alt yapısını cami ile iç içe olan eğitim ve öğretim merkezleri oluşturur. Bu çalışmada XVII. ve XVIII. yüzyıllar Osmanlı edebiyat coğrafyasının önemli bir parçası olarak Manisa’daki kültür ve edebiyat dünyası ele alınmıştır.Item KLÂSİK TÜRK ŞİİRİNDE ŞARKI VE İLK ÖRNEKLER(2016) Rasih ERKULHer milletin edebiyatındaki ilk nazım şekilleri, zamanla gelişme ve değişiklikler gösterse de, doğrudan doğruya kendi millî dehasının bir verimidir. Bu şekiller, etkilerini daha sonraki devirlerde de hissettirir. Türk şiir geleneğinin ve zevkinin doğurduğu millî nazım şekli olarak yalnız Türk edebiyatında görülen şarkı, divan şiirindeki millî motif boyutunun bir yönünü ortaya koyar. Eski Türk nazım şeklinin dörtlükleri, İslâmî devir Türk edebiyatının gelişmesinde etkili rol oynar. Klâsik şiirin nazım şekillerinden biri şarkıdır. Klâsik Türk edebiyatında, divanında, şarkı ismini taşıyan şiirlere yer veren ilk şair Nâ'ilî'dir. Onun şarkıları, çağında türünün ilk ve en güzel örnekleri kabul edilirken, dilinin sadeliğiyle de dikkat çeker. Şair, devrine göre anlaşılır bir dil kullanmayı tercih eder. Türk şiir geleneğinin ve zevkinin doğurduğu millî nazım şekli olarak yalnız Türk edebiyatında görülen şarkı, divan şiirindeki millî motif boyutunun bir yönünü ortaya koyar. Bu çalışmada, divan şiirinin son dönemlerinde, gazelden sonra en yaygın ve popüler şiir olan şarkının kaynağı ve ilk örnekleri üzerinde durulacaktırItem BİRRÎ MEHMED DEDE DİVÂNI'NDA ÂYETLERDEN İKTİBÂSLAR(2017) Rasih ERKULHer edebî çığırın arkasında, bir düşünce ve kültür birikimi vardır. Bütün edebiyatların olduğu gibi, Klâsik Türk edebiyatının da, edebiyatın duygu, düşünce, hayal ve sosyal yönlerini meydana getiren, çok zengin ve çeşitli kaynakları vardır. Klâsik edebiyat şair ve yazarları da, eserlerinde, normal olarak, bu düşünce ve kültür birikimini ifade etmeye çalışmışlardır. Bu çerçevede, Divan şairlerinin yararlandığı birçok kaynaktan birinin Kur'ân-ı Kerim olduğugörülür. Şairler, insanlara çeşitli şekillerde yol gösteren Kur'ân-ı Kerim âyetlerini, mana veya söz yoluyla iktibâs ederek, şiirlerinde kullanırlar. Çünkü bu âyetler, dinin sağlam ve sarsılmaz kuralları olarak, şairin kendisinin ve içinde yaşadığı hayatın düzenidir. Birrî Mehmed Dede de, şiirlerinde âyetlerden iktibaslar yapma yoluyla bu kaynaktan yararlanmıştır. Şair, na't, medhiyye, fahriyye gibi kaside çeşitlerinin yanı sıra gazel ve tarih manzumesi gibi şiir örneklerinde de âyetlere yer verir. Birrî, iktibâsın "ahsen" ve "hasen" tiplerine örnekler vererek bu konudaki hünerini ortaya koyar; şiirdeki anlamı öne çıkaran anlayışın, âyetleri kullanma yoluyla örneklerini verir. Bu durum onun bu kaynağı, şiirde kullanabilecek derecede iyi bildiğini gösterir