Browsing by Author "canem kavurma"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Okula Devam Problemi Olan Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığı, Oyun Bağımlılığı ve Yalnızlık Seviyelerinin Değerlendirilmesi(2022) Arif Önder; canem kavurma; Aslı sürer adanır; Öznur Bilaç; ÖZGE GİZLİ ÇOBANAmaç: Okula devam problemleri (ODP) çok sayıda psikiyatrik rahatsızlıkla birliktelik gösterebilen ciddi bir sorundur. ODP ile alkol ve madde bağımlılığını değerlendiren çalışmalar mevcuttur. ODP ile ilgili çok sayıda çalışma yapılmasına rağmen ODP’nin oyun ve sosyal medya bağımlılığı ile ilişkisini inceleyen çalışma sayısı kısıtlıdır.Yöntem: Çalışmaya 12-19 yaş arasında olup ODP olan 31 ergen ile yaş ve cinsiyet olarak eşleştirilmiş 33 sağlıklı kontrol dahil edilmiştir. Çalışma grubunda psikopatoloji, DSM 5'e göre düzenlenmiş tanısal görüşme ile değerlendirilmiştir. Her iki grubu da İnternet oyun oynama bozukluğu ölçeği kısa formu (İOBS9-KF), Sosyal medya bağımlılık ölçeği kısa formu ve UCLA yalnızlık ölçeği uygulanmıştır.Bulgular: Çalışma grubunda en sık dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, karşı olma karşı gelme bozukluğu ve davranım bozukluğu tanıları saptanmıştır. Çalışma grubunda kontrol grubuna göre UCLA yalnızlık ölçeği ve İOBS9-KF puanları anlamlı olarak yüksek bulunmuştur.Sonuç: Okula devam problemleri olan çocuk ve ergenlerin değerlendirilmesinde oyun bağımlılığı ve yalnızlık sorunları da sorgulanmalıdır.Anahtar Sözcükler: Okula devam problemleri, Okul reddi, Oyun bağımlılığı, Sosyal medya bağımlılığı, YalnızlıkItem Kendine Zarar Verme Davranışı Olan Ergenlerde Aile İşlevlerinin, Ebeveyn Ve Arkadaşlara Bağlanmanın, Karar Verme Stillerinin Ve Problem Çözme Becerilerinin Değerlendirilmesi(2023) Yakup DOĞAN; canem kavurma; Öznur BİLAÇ; Arif ÖNDER; Asli SÜRER ADANIR; Gülçin UZUNOĞLU; Hasan KANDEMİRAMAÇ: Kendine zarar verme davranışı, intihar amacı olmaksızın kişinin kendi bedenine yönelik zarar verici davranışta bulunmasıdır. Yapılan çalışmalarda birçok psikiyatrik bozuklukla beraber olabildiği gösterilmiştir. Ayrıca kendine zarar verme davranışının etiyolojisinde kişiler arası etkileşim (aile ve arkadaşlara bağlanma), akran zorbalığı, istismar öyküsü gibi birçok etkenin yer aldığı bilinmektedir. Kendine zarar verme davranışı olan ergenlerin klinik uygulamalarda problem çözme ve karar verme becerilerinde güçlükler yaşadıkları görülmekle birlikte bu alanda yazında oldukça az araştırma olduğu dikkati çekmektedir. Çalışmamızda kendine zarar verme davranışı nedeniyle polikliniğe başvuran ergenlerin karar verme stillerini, problem çözme becerilerini, arkadaş ve ebeveyne bağlanmalarını, aile özellikleri ve işlevselliklerini sağlıklı ergenlerle karşılaştırarak incelemeyi amaçladık. GEREÇ ve YÖNTEMLER: Çalışmamıza Manisa Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hastanesine başvuran, kendine zarar verme davranışı olan, 10-17 yaş aralığında bulunan 46 olgu ve 33 sağlıklı kontrol alınmıştır. Olgu ve kontrol grubundaki her ergene sosyodemografik veri formu, aile değerlendirme ölçeği, ebeveyn ve arkadaşlara bağlanma envanteri, ergenlerde karar verme ölçeği ve problem çözme envanteri uygulanmıştır. BULGULAR: Gruplar sosyodemografik veriler açısından karşılaştırıldığında olgu grubunda anne baba boşanmasının daha sık ve ailenin aylık gelirinin daha düşük olduğu sonucuna varılmıştır. Kendine zarar veren grupta sigara kullanımı ve intihar girişimi istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Kendine zarar veren ergenlerde aile değerlendirme ölçeğinin gereken ilgiyi gösterme ve genel işlevler alt boyutunda kontrol grubuna göre anlamlı derecede olumsuzluk saptanmıştır. Ergenlerde karar verme ölçeği değerlendirildiğinde karar vermede öz saygı bölümü kendine zarar veren grupta anlamlı derecede düşük bulunmuştur. Aynı ölçeğin panik kısmı hasta grubunda anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Kendine zarar veren grupta bağlanma envanterinin ebeveyn alt ölçeği anlamlı derecede düşük bulunmuştur. Problem çözme envanteri değerlendirildiğinde kendine zarar veren grupta anlamlı derecede yüksek puan aldığı saptanmıştır. SONUÇLAR: Kendine zarar veren çocuk ve gençlerde aile ile olan ilişkide, karar verme süreçlerinde, aile bağlanması ve problem çözmede yazınla uyumlu şekilde sorunlar mevcuttur. Kendine zarar veren çocuk ve gençlerin bu alanlarda desteklenmesi tedavinin bir parçası olmalıdır.