Browsing by Subject "Spor ve Turizm"
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
Item Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisi Üzerindeki Etkisinin Girdi-Çıktı Tablosu Yardımıyla Değerlendirilmesi(2007) İLKAY DİLBERTürkiye’nin ekonomik kalkınmasının lokomotif sektörü olma yolunda son dönemlere üzerinde durulan en önemli sektörlerden biri turizmdir. Milli gelir üzerindeki etkisinin yanında ödemeler bilançosu açıklarının giderilmesinde yarattığı katkı açısında, turizm sektörünün Türkiye Ekonomisi içindeki yerinin belirlenmesi ayrı bir öneme sahiptir. Bu inceleme özellikle 1998 yılı Girdi-Çıktı Tablosu ile değerlendirildiğinde sektörün, Türkiye ekonomisi içindeki yeri ve önemi daha da belirgin bir şekilde açıklanabilmektedir. Bu amaçla turizm sektörünün yarattığı katma değerin belirlenmesi, faktör yoğunluğunun saptanması ve sektörün diğer sektörlerle ileriye ve geriye bağlantı katsayılarının açıklanması uygulanacak politikalar için yol gösterici olacaktır.Item Otel İşletmelerinde Ortaya Çıkan Yıldırma Davranışlarının İş Tatmini ve İşte Kalma Niyetlerine Etkileri(2008) Mustafa Tepeci; OSMAN ÇALISKANBu çalışmanın amacı, otel işletmelerinde çalışan personelin yıldırma davranışlarına ne oranda maruz kaldığını ve bunun düzeyini ölçme, yıldırma davranışlarının boyutlarını belirleme ve yıldırma boyutlarının çalışanların iş tatmini ve işte kalma niyetine etkilerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma, Antalya, Kapadokya ve Bodrum bölgelerinde faaliyet gösteren 3, 4 ve 5 yıldızlı 12 otel işletmesinde çalışan toplam 328 iş görenden toplanan verilerle gerçekleştirilmiştir. Toplam 328 çalışandan 99 tanesi yıldırma davranışlarına maruz kaldığını bildirmiştir. Bu 99 çalışandan toplanan verilerle yapılan analizler, iş ortamında karşılaşılan yıldırma davranışlarının beş boyutta sınıflanabileceğini göstermektedir. Bunlar; (1) kişinin yaşam kalitesine ve mesleki durumuna saldırılar, (2) sosyal ilişkilere saldırılar, (3) cinsel taciz ve itibara saldırı, (4) kişinin sağlığına doğrudan saldırılar ve (5) etnik köken ve dini görüşle alay etme olarak belirlenmiştir. Yıldırma davranışları, çalışan personelin iş tatminine ve işte kalma niyetine etki etmektedir.Item Futbol takımlarında tüketici tatmini ve marka güveninin marka sadakati ile ilişkisinin araştırılması: Bir yapısal eşitlik modeli uygulaması(2011) Yavuz YILDIZBu araştırmanın amacı, futbol takımlarında tüketici tatmini ve marka güveni ile marka sadakati arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemi, Beşiktaş A.Ş., Fenerbahçe S.K. ve Galatasaray S.K. futbol takımı taraftarı olan 850 kişiden oluşmaktadır. Tüketici tatminini ölçmek için Oliver(1980) tarafından geliştirilen tüketici tatmini maddeleri, marka güvenini ölçmek için Chaudri ve Hollbrook(2001) tarafından geliştirilen marka güveni maddeleri ve marka sadakatini ölçmek için Bauer, Stokburger-Sauer ve Exler(2008) tarafından ilgili literatürden uyarlanan marka sadakati maddeleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda tüketici tatmininin ve marka güveninin, marka sadakati üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur. Marka güveninin, tüketici tatmini ve marka sadakati arasındaki aracılık etkisi test edilmiş, ve bu etki istatistiksel olarak anlamlı bulunamamıştır.Item Fitness merkezlerinde müşteri tatmininin müşteri sadakati üzerindeki etkisinin araştırılması(2012) Yavuz YILDIZFitness merkezleri, spor tüketicilerinin sağlıklı yaşam, kilo verme, vücut geliştirme, zindelik kazanma gibi ihtiyaçlarını karşılayan işletmelerdir. Bir işletme olarak fitness merkezlerinde de müşterinin istek ve ihtiyaçlarını tatmin etme, müşterileri elde tutma, yeni müşteriler kazanma ve sadık müşterilere sahip olma çabalarıyla işletmenin karlılığı arttırılmaya çalışılmaktadır. Bu nedenle işletmelerin başarısında, müşterilerinin tatmin ve sadakat düzeylerini tespit edecek ve bunları arttıracak pazarlama programlarını planlamak önemlidir. Araştırmanın verileri fitness merkezi müşterisi olan 122 kişiden elde edilmiştir. Verilerin analizinde Lisrel 8.51 programı kullanılmıştır. Bu araştırmanın bulguları, müşteri tatmininin psikolojik bağlılık ve daha fazla ödeme istekliliği aracılığıyla müşteri şikayet davranışı üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Araştırma sonuçlarının, fitness müşterileri ve müşteri davranışları üzerinde çalışan akademisyenlere ve fitness merkezi yöneticilerine yarar sağlayacağı düşünülmektedir.Item Rafting participants’ metaphoric perceptions concerning the concept of rafting(2012) Gülsen KARAMAN; ERKAN FARUK ŞİRİN; FATİH BEKTAŞ; Gonca Korucu AYTANBu çalışmanın amacı “rafting” kavramına yönelik rekreatif amaçlı rafting yapan katılımcıların sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla ortaya çıkartmaktır. Çalışmaya 2011 yılında Fırtına vadisi, Fırtına deresinde rafting yapan 98 kadın (Xyaş=28.12±8.70) ve 105 erkek (Xyaş=28.44±9.37) olmak üzere toplam 203 (Xyaş=28.29±9.03) kişi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın verileri katılımcıların “Rafting …………..gibidir, çünkü………..” cümlesini tamamlattırılarak elde edilmiştir. Bu şekilde her katılımcının rafting kavramına ilişkin bir metafor üretmesi beklenmiştir. Bu çalışmada olgubilim araştırma deseni kullanılmış ve verilerinin analizi içerik analiz tekniğiyle yapılmıştır. Katılımcıların rafting kavramına ilişkin algıları metafor analizi yöntemi ile incelenmiştir. Bu kapsamda, katılımcıların geliştirdikleri metaforların analiz edilmesi ve yorumlanması süreci; (1) metaforların belirlenmesi (2) metaforların sınıflandırılması (3) kategori geliştirme (4) geçerlik ve güvenirliği sağlama ve (5) nicel veri analizi için verileri SPSS paket programına aktarma olmak üzere beş aşamada gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, katılımcılar “Rafting” kavramına ilişkin toplam 46 adet geçerli metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından irdelenerek 6 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, “Rafting” kavramını, katılımcıların %38’i yaşamın ifadesi, %25’i bağımlılığın ifadesi, %13’ü sevgi ifadesi, %9’u korkunun ifadesi, %9’u mücadelenin ifadesi ve %7’si farklılığın ifadesi olarak algıladıkları görülmüştür.Item Turizm potansiyelinin değerlendirilmesi ve gelişiminde yerel aktörlerin rolü: Gaziantep örneği(2013) Vedat BAL; murat karahan; ULUÇ ÇAĞATAYTürkiyede turizm uygulamasının genel olarak kıyı bölgelerinde yapıldığı ve diğer yerlerin turizm potansiyellerinin değerlendirilemediği bilinmektedir. Gaziantep, taşıdığı derin tarihi geçmişi ile pek çok kültür ve medeniyete beşiklik etmiştir. Gaziantep yöresi, gerek tarihi eserleri gerekse arkeolojik değerleri bakımından oldukça zengin bir turizm potansiyeline sahiptir. Bu çalışma ile yörenin sahip olduğu turizm potansiyelinin değerlendirilmesi ve turizm gelişiminin sürekli kılınabilmesi açısından yerel toplumun görüşleri araştırılmıştır. Yapılan anket çalışması neticesinde; alternatif turizm türlerinden, gastronomi ve kültür turizminin Gaziantep açısından geliştirilmeye uygun olduğu, turizm gelişimi için Marka Kent çalışmalarının önemli olduğu ve kurumlar arası işbirliğinin artırılarak yerel toplumun bu sürece dahil edilmesi gerektiği sonuçları bulunmuştur. Tarihi, doğal ve kültürel çekicilikler açısından zengin olan Gaziantep İlinin doğru ve sürdürülebilir bir plan çerçevesinde bu değerlerini kullanabilmesine, önemli bir turizm destinasyonu haline gelebilmesine çalışma katkıda bulunacaktır.Item THE CURRENT STATE OF TENNIS IN IZMIR(2013) PINAR GÜZEL; Selhan ÖZBEY; Hülya ÜNLÜTenis, dünyanın birçok ülkesinde kendi kültür yapısını oluşturan bir spor branşı olmuştur.Dünyada popülaritesini ve geleneğini sürdüren branşlardan birisi olan tenis, 1900lü yıllardanitibaren Türkiyede de kitlelere ulaşma çabası içerisindedir. Bu araştırmada amaç, Türkiyeninözellikle coğrafi ve iklim şartları yönünden tenis sporunun yaygın olması beklenilen İzmir ilinde,tenis sporunun var olan mevcut durumunun incelenmesidir. Araştırmada 7 kulüp yöneticileri, 7antrenörler ve 4 sporcu velisiyle görüşülmüştür. Bu araştırmada, nitel araştırma tekniklerindendurum çalışması kullanılmıştır. Veriler görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizisonucunda dört tema ve bunlara bağlı alt temaya ulaşılmıştır. Bunlar; Katılımcıların İzmir'de tenissporunun durumuna ilişkin görüşleri , Katılımcıların HİS faaliyetleri hakkındaki görüşleri ,Katılımcıların TTF'nin İzmir ilinde tenise verdiği destek hakkındaki görüşleri , Katılımcılarınİzmir'de tenis sporunun gelişmesi ve yaygınlaştırılmasına ilişkin görüşleri şeklindedir. Sonuçolarak; aktif sporcu sayılarının ile TTFye kayıtlı sporcu sayılarından daha az olduğu tespitedilmiştir. İzmir önemli uluslar arası organizasyonlar ve iklim özellikleri bakımından fiziksel vekültürel anlamda tenise destek verdiği ancak elit sporcu eğitiminin yanı sıra bir eğlence aktivitesiolarak tenis yeterli yüzdeye ulaşmamıştır ve İzmir'de tenis tanıtımı için; TTF, yerel yönetimler veözel sektörden maddi destek sağlamalı, tenisin gelişimi için erken yaşlarda başlamalı ve sporkültürü oluşturmak için eğitim kurumları ile işbirliği yapılmalıdır.Item Otel İşletmelerinde Çalışanların Duygusal Emek Boyutlarının Belirlenmesi ve Duygusal Emek Boyutlarının İş Tatmini ve İşte Kalma Niyeti Üzerine Etkisi(2014) Mustafa Tepeci; TUĞBA PALA MORKOÇBu çalışmanın amacı, otel işletmelerinde çalışanların duygusal emek düzeylerini ve duygusal emek boyutlarını belirlemek ve duygusal emeğin çalışanların tutumları üzerinde etkilerini araştırmaktır. Bu araştırma, Muğla ilinin ilçelerinde (Bodrum, Datça ve Marmaris) faaliyet gösteren 5 yıldızlı, 5 otel işletmesinde çalışan, 174 otel çalışandan toplanan veriler ile gerçekleştirilmiştir. Turizm işletmeleri duygusal emek ölçeğiyle (Chu ve Murrmann, 2006), toplanan verilere yapılan faktör analizi sonucunda, duygusal emeği oluşturan boyutlar; (1) derin davranış ve (2) yüzeysel davranış olarak bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi, derin davranış ve yüzeysel davranış olarak isimlendirilen iki faktörlü yapıyı desteklemektedir. Ayrıca, bu çalışmada, duygusal emek boyutlarının iş tatmini ve işte kalma niyeti üzerine etkileri incelenmiştir. Otel işletmelerinde derin davranış sergileyen çalışanların iş tatmini ve işte kalma niyetleri artarken, yüzeysel davranış sergileyen çalışanların iş tatminin azaldığı görülmektedir. Bulgular, hizmet sektöründe çalışan yöneticiler için; çalışanların işe alımı, işe uyumu, iş tatminlerinin ve işte kalma niyetlerinin arttırılabilmesi açısından önemlidir.Item ULUSLARARASI PAZARLARDA TÜRK MARİNALARIN MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ: ÇEŞME VE DİDİM MARİNA ÖRNEKLERİ(2015) Mustafa TANYERİ; GÜNES AÇELYA SIPAHI; Meltem ONAYYat sahipliğinin artması ve yatçıların daha temiz denizlere, kalitelihizmet ve uygun fiyatların olduğu kıyılara yönelmesi ile ülkemize olan talepartışına bağlı olarak son yıllarda marina sayıları ve yatırımları artmıştır. Ancakdünyada marka olmuş marinalara sahip olabilmek ve marka olmanınavantajlarından faydalanabilmek için marina pazarındaki mevcut ve potansiyelpazar bölümlerini belirlemek, hedef pazar seçimi ve belirlenen hedef pazarauygun stratejiler ile marinaların kendini en uygun şekilde konumlandırmasınısağlamak gerekmektedir. Çalışma ile Türk marinalarında uygulanan markakonumlandırma stratejilerinin ne şekilde belirlendiğinin ve bu aşamada hangifaktörlerin etkin olduğunun tespitiyle birlikte marina sektörünün gelecektekiyapılandırılmasında, çevre ülkelerdeki marka olmuş marinalar ile kıyaslayarak,marka konumlandırmalarını tekrar gözden geçirmeleri için bir öneri sistemisunabilmek amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için Çeşme ve Didim Marinayöneticileri ile derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. Bu görüşmeler sonucunda,kıyaslanan marinalar ile Didim ve Çeşme Marina arasında benzer özelliklerbulunmuş olsa da, tercih edilen marina olmak için her iki marinanın yenidenmarka konumlandırma konusunda farklı stratejiler uygulamaları gerektiğiortaya çıkmıştır.Item İÇ GÜVENLİKTEKİ DEĞİŞİMLERİN TURİZM GELİRLERİNE OLAN ETKİSİ: KIRGIZİSTAN ÖRNEĞİ(2015) Güven ŞEKER; Ahmet ŞAHİNGelişmiş ve gelişmekte olan tüm dünya ekonomilerinin ana sektörlerinden biri haline gelen turizm, Kırgızistan ekonomisi için de şüphesiz büyük bir önem arz etmekte ve bacasız sanayi olarak ifade edilebilecek bir tarzda milli gelire katkı sağlamaktadır. Turizmin ülke ekonomilerinin milli gelirlerine olumlu katkı sağlayabilmesi için, turizm alanında, sürekli ve istikrarlı girişimcilik faaliyetinin devam etmesi ve bu alana yatırımların kesintisiz olarak artması gerekmektedir. Ancak tüm bu faktörlerin bir araya gelip düzenli bir şekilde işleyebilmesi için ülkelerin iç güvenliğinin son derece sağlam ve sürekli olması gerekmektedir. Çalışmada doğal yapısı itibariyle sağlık ve termal, kış ve yaz, yayla, av, dağcılık turizmi bakımından oldukça zengin olan Kırgızistanın mevcut turizm kaynaklarını istenilen ölçüde değerlendiremediği ve bu kaynakların milli gelire kazandırılmasında ciddi eksiklikler yaşandığı düşünülmektedir. Bu eksikliklerin ortaya çıkmasında iç güvenlik problemlerinin öne çıktığı bu duruma bağlı olarak alanda yeterli girişimcilik faaliyetlerinin olmadığı görülmektedir. Ancak bu eksikliğin devlet ya da özel sektör politikalarının yeniden düzenlenmesi ile aşılabileceği üzerinde durulmuştur. Çalışmada Kırgızistanda son yıllarda ülkede meydana gelen halk devrimlerinin iç güvenlik zaafiyetine neden olduğu gItem TURİZM ULAŞTIRMASI ALANYAZININA SCOPUS VERİ TABANI ÜZERİNDEN PANORAMİK BİR BAKIŞ(2022) GOKÇE YÜKSEK; Gül Nur DEMİRALBu çalışmanın amacı, turizm ulaştırması alanyazınının uluslararası alandaki bilimsel gelişimini panoramik bir bakış açısıyla incelemektir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle Scopus veri tabanındaki turizm dergilerinde yer alan turizm ulaştırması ile ilgili tüm yayınlara ulaşılması hedeflenmiştir. Turizm ulaştırması kelimesi, çalışmaların çoğunda doğrudan yer almadığından veri tabanındaki yayınların başlık, özet ve anahtar kelimelerinde “turizm ve ulaştırma” ya da “turizm ve ulaşım” kavramlarının yer aldığı yayınlar araştırılmıştır. Veri tabanı üzerinden yapılan araştırma sonucunda 502 yayına ulaşılmış ve bu konudaki ilk yayının 1978 yılında yayımlandığı tespit edilmiştir. Bu nedenle çalışma, 1978-2022 yılları arasında Scopus veri tabanında turizm dergilerinde yayımlanan araştırmaları kapsamaktadır. Bu yıllar arasında yayımlanan turizm ulaştırması ile ilgili araştırmaların oluşturduğu veri seti, bibliyometrik analiz ile çözümlenmiştir. Bibliyometrik analizler için Bibliometrix ve VOSviewer 1.6.11 programlarından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda toplam yazar sayısının 957 olduğu, yayınların 162’sinin tek yazarlı olarak yürütüldüğü, tüm yayınlardaki toplam kaynak sayısının 24.208 olduğu ve turizm ulaştırması konusunun yıllık %8.49’luk bir büyüme oranına sahip olduğu saptanmıştır. En üretken araştırmacı Gössling, S., en fazla yayın yapılan ülke Birleşik Krallık, ülkelerin ortak yazarlık oranı ise %25,7 olarak bulunmuştur. Bu çalışmanın konusu ile ilgili en fazla yayın yapılan dergi, “Tourism Management”, yapılan tüm çalışmalarda en sık tekrar edilen kelime ise “turizm gelişimi”dir.Item Turist Rehberleri Rollerinin Yerel Mutfak Kültürü Bağlamında İncelenmesi(2022) Merve Kalyoncu Yolaçan; Pınar ŞENEL; Gül Nur DEMİRALYerel mutfak kültürünün destinasyon pazarlamasına yönelik olumlu etkileri,\rdestinasyonlara ilişkin bu kültür ögesinin ziyaretçilere aktarımının gerekliliğini ortaya\rkoymaktadır. Tur sürecinde, destinasyon yerel mutfak kültürünün ziyaretçiler tarafından\ranlaşılması ve deneyimlenmesinde turist rehberleri önemli roller üstlenmektedir. Son 10\ryılda ziyaretçi sayısının giderek arttığı bir tur destinasyonu hâline gelen Eskişehir de zengin\rbir yerel mutfak kültürüne sahiptir. Ancak Eskişehir turlarında yerel mutfak kültürünün\rrehberler tarafından turistlere nasıl aktarıldığı bilinmemektedir. Bu noktadan hareketle\raraştırmanın amacı, Eskişehir’e gerçekleştirilen turlarda turist rehberlerinin yerel mutfak\rkültürünün tanıtılması ve aktarılmasındaki rollerinin incelenmesidir. Nitel araştırma\ryönteminden yararlanılan araştırmada, veriler amaçlı örneklem tekniği ile sıklıkla Eskişehir\rturları gerçekleştiren 16 eylemli turist rehberinden toplanmıştır. Yapılandırılmış soru formu\raracılığıyla toplanan araştırma verileri, içerik analizi yönteminden faydalanılarak analiz\redilmiştir. Sonuç olarak turist rehberlerinin; kültür elçiliği, enformasyon sağlama ve\reğitici/öğretici olma ve yönetici/lider olma rollerini gerçekleştirme konusunda yetersiz\roldukları tespit edilmiştir. Turist rehberlerinin arabuluculuk rollerinin ise turistlerin yerel\rmutfak kültürüne olan ilgisinin yüksek olması sebebiyle ön plana çıktığı sonucuna\rulaşılmıştırItem Yumuşak Güç Kullanımında Hollywood Filmlerinin Rekreatif Karate Özelinde İncelenmesi(2023) FUAT GÖKDERE; Pınar Güzel GürbüzÇalışmanın amacı, Amerika Birleşik Devletleri’nin yumuşak gücü Hollywood filmlerini rekreatif etkinlik olarak karate-do sporunun tercih edilmesinde/edilmemesinde bir yumuşak güç unsuru olarak kullanıp kullanmadığının tespiti ve analizidir. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseninde tasarlanan bu araştırmada verilerin elde edilmesinde doküman incelemesi, verilerin analiz edilmesinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde yumuşak güç ve sinema arasındaki bağlantıyı temellendirmek amacıyla özellikle Hollywood yapımı, karate-do konulu filmler ve diziler analiz edilmiştir. Araştırmaya konu olan kitap ve makalelerde esas kaynaklara ulaşılmıştır. Rekreatif karate-do konulu Hollywood filmlerinin analiz edilmesiyle elde edilen verilere göre 1950 ve 1980 yılları arasında Japonya teknoloji başta olmak üzere birçok alanda ABD’yi geride bırakmıştır. Kung-fu sporu konulu filmlerin Hollywood tarafından yayınlandığı ve mücadele sporları özelinde rekreatif etkinlik olarak çalışılması gerektiği algısının bireyler üzerinde oluşmasında bu filmlerin planlı ve etkili bir şekilde kullanıldığı görülmektedir. 1984 yılından itibaren giderek gelişen ve ABD için tehdit unsuru haline gelen Çin Halk Cumhuriyeti’nin ilerlediği dönemlerde ise, ABD’nin yumuşak gücünün etkili kullanım alanı olan Hollywood filmlerinde Japon kültürünün bir sanatı olan karate-do konulu filmlerde kullanılan söylemler, müzikler, kıyafetler ve odyovizüel unsurlar aracılığıyla mücadele sporları özelinde rekreatif etkinlik olarak karate-do sporunun çalışılması gerektiği algısının izleyiciler üzerinde oluştuğu ve bu filmlerin planlı ve etkili bir şekilde kullanıldığı sonucuna varılmıştır.Item Göçün Turizm Akımlarına Etkisi: Bir Yatay-kesitsel Analiz(2023) Kadir KARAGÖZGöç ve turizm, insan hareketliliğinin en önemli biçimlerindendir. Göç, toplumlarını kültürel olarak zenginleştirerek, turizm ürünlerini güçlendirerek ve seyahat, turizm, konaklama ve yemek sektörlerine istihdam sağlayarak hedef ülkelere önemli sosyal ve ekonomik katkılar sağlamaktadır. Bu gerçeği kabul ederek, bir ülkedeki göçmen stokunun artmasının çeşitli kanallardan ülkeye gelen turist miktarlarını etkilemesi beklenebilir. Küresel göçmen stokundaki ve uluslararası turist akımlarındaki genişleme, iki olgu arasında önemli bir ilişkinin varlığına dair ikna edici kanıtlar sunmaktadır. Bununla birlikte konunun ampirik olarak yakın zamana kadar yeterince araştırılmadığı söylenebilir. Bu çalışma, göç destekli turizm hipotezini test ederek ilgili literatüre ampirik olarak katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Büyük bir örneğe dayalı yatay-kesitsel regresyon analizi bulguları, göçmen stoku ile turist akımları arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğunu göstermektedir. Öte yandan kültürel miras, demokratikleşme, siyasi ve sosyal çevre, gelir düzeyi, insani gelişmişlik düzeyi gibi kontrol değişkenlerinin de turizmi olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir.Item EĞİTİMDE SANAL MÜZE UYGULAMALARI(2023) Ibrahim Turan; Gül BULUT; HAMİDE KILIÇ; sibel yalıEn etkin okul dışı öğrenme ortamlarından biri olarak kabul edilen müzeler son dönemde güvenlik endişesi ile giderek ağırlaştırılan yasal mevzuat, ulaşım ve güvenlik sorunları, zaman darlığı ve ekonomik nedenlerle eğitimde yeteri kadar kullanılamamaktadır. Müze ve tarihi mekân gezilerinde yaşanabilecek zorlukların birçoğunu ortadan kaldıran ve pandemi sürecinde önemi daha iyi anlaşılan sanal müzelerin farklı eğitim kademelerinde ve derslerde sınıf içi etkinliklere nasıl entegre edilebileceği ve mevcut sanal müzelerin eğitsel açıdan değerlendirilmesi konusunda öğretmenlerimiz yeterli bilgiye sahip değillerdir. Bu durumdan hareketle çalışmanın amacı yaratıcı drama ve oyunlaştırma içeren sanal müze eğitimi uygulaması ile katılımcıların sanal müze uygulamalarına yönelik etkinlik geliştirme ve sanal müze uygulamalarının mevcut sınıf içi etkinliklere entegrasyon becerilerinin, eğitimde sanal müze kullanımı farkındalık düzeylerinin ve sanal müzeleri eğitsel açıdan değerlendirme becerilerinin geliştirilmesidir. Çalışmanın hedef kitlesini İstanbul ili sınırları içerisindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan tarih, coğrafya, sosyal bilgiler, görsel sanatlar ve sınıf öğretmenleri ile yine bu branşlarda İstanbul ilindeki üniversitelerde lisansüstü eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma bulguları; katılımcılara verilen eğitimlerin katılımcıların eğitimde sanal müze kullanımına yönelik farkındalık düzeylerinde olumlu yönde katkı sağladığını göstermektedir. Ayrıca yapılan etkinlikler katılımcıların sanal müzeleri eğitsel açıdan değerlendirme becerilerini geliştirdiğini ve katılımcıların iyi bir sanal müzeden beklentilerini yükselttiğini ortaya koymaktadır.Item Rekreasyon Eğitimine İlişkin Akademisyen Görüşlerinin İncelenmesi(2023) Ezgi Abay Beşikçi; MELIKE ESENTAS DEVECİBu araştırma rekreasyon alanında çalışan akademisyenlerin görüşlerinin incelenmesi ve rekreasyon eğitimine ilişkin sorunlara çözüm önerileri getirilmesi amacıyla tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örneklem yöntemlerinden biri olan maksimum çeşitlilik örneklem tekniği ile seçilip rekreasyon alanında çalışan 25 akademisyenden oluşmaktadır. Araştırmada nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgilere ilişkin (yaş, cinsiyet, medeni durum vb.) sorular ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları yer almaktadır. Toplanan veriler betimsel ve içerik analizi kullanılarak NVIVO paket programı ile modellemesi, kodların oluşturulup sunulması sağlanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgularda araştırmaya katılan kadın ve erkek akademisyenlerin 35-66 yaş arasında olduğu olduğu görülmüştür. Araştırmada katılımcılara toplam 6 soru yöneltilmiştir. Elde edilen bulgularda sorulan sorulara akademisyenlere göre rekreasyon eğitimin anlamı 8 kod, üniversitelerdeki rekreasyon eğitiminin sorunları 8 kod, rekreasyon eğitiminde yeniden yapılandırma 7 kod, rekreasyon eğitiminin toplumsal ve bireysel kazanımları 17 kod, kamu ve özel sektörlerle iş birliği 9 kod ve rekreasyon uzmanlarının istihdam fırsatı bulduğu unvanlar başlığı altında 15 kod bulunmuştur. Sonuç olarak, üniversitelerde rekreasyon eğitiminin yeterli düzeyde olmadığı, eğitim içeriğinin geliştirilmesi için yeniden yapılandırılmaya ihtiyaç duyulduğu, eğitim yetersizliğinden kaynaklı istihdam sorunlarının görüldüğü, üniversitelerle kamu ve özel sektör iş birliklerinin zayıf olduğu ve rekreasyon alanında uzman akademisyenlerin alana özgü oluşturulmuş ders içeriklerine bağlı olarak eğitim vermesi gerekliliği ortaya çıkmıştır.Item FUTBOL TAKIMLARINDAKİ ÖRGÜTSEL ÖZDEŞLEŞME VE ÖRGÜT KÜLTÜRÜNÜN TAKIM BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ (TFF 1. LİG ÖRNEĞİ)(2023) Sefa Çevik; Zeynep OnağBu araştırmanın amacı, örgütsel özdeşleşme ve örgüt kültürünün takım başarısı üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın evrenini TFF 1. Ligi'nde yer alan 18 takım oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 14 takımdan 324 kişi oluşturmuştur. Araştırmada, karma yöntem modeli kullanılmıştır. Katılımcıların örgütsel özdeşleşme düzeylerini ölçmek amacıyla örgüt kültürü düzeylerini değerlendirmek amacıyla Mael ve Ashforth (1989,1992) tarafından geliştirilen \"Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği\" ve Cameron ve Quinn (1999-2006) tarafından geliştirilen \"Örgüt Kültürü Değerlendirme Ölçeği\" kullanılmıştır. Araştırmanın nicel analiz sonuçlarına göre örgütsel özdeşleşme kavramının takım başarısı üzerinde istatistiksel bir etkisi bulunmamaktadır. Örgüt kültürü açısından Klan kültürü dışında Pazar, Hiyerarşi ve Adhokrasi kültürlerinin alt boyutlarının takım başarısı üzerinde etkisi olduğu görülmüştür. Nitel analiz sonuçlarına göre, 'daha az başarılı' takımlardaki sporcuların kimlik ve organizasyon kültürü algılarının, 'başarılı' ve 'orta derecede başarılı' takımlardaki sporculara göre daha düşük düzeyde olduğu tespit edildi. Araştırmada kullanılan nicel ve nitel verilerin birbirini desteklediği sonucuna varılmıştır.Item Hüzün Turizmi ve Doğal Afetler: Kahramanmaraş’ta Bir Deprem Anıt Müzesi Önerisi(2023) SEYYİDE YAPAN; Uğur ÇıngıloğluFelaket turizmi ile deprem anıt müzeleri arasındaki ilişki karmaşıktır. Felaket turizmi, depremlerin etkisine ilişkin ilk elden güçlü deneyimler sunabilirken, deprem anıt müzeleri bu olayların bilimselliği ve tarihi aracılığıyla depremin etkilerine hazırlanmak ve etkilerini azaltmak için atılabilecek adımlar hakkında kapsamlı bir anlayış sunmaktadır. Bu nedenle yapılan çalışmanın amacı, Kahramanmaraş’ta hüzün turizmi açısından bir deprem anıt müzesi önerisi sunmaktır. Yapılan literatür taraması ve son Kahraman- maraş depremlerinden elde edilen bulgular, deprem alanlarının hüzün turizmi alanları olma potansiyeline sahip olduğunu göster- miştir. Ülkeler, bu felaket alanlarını geliştirerek yalnızca bu felaketlerin kurbanlarının anılarının korunmasına yardımcı olmakla kalmamakta, aynı zamanda depremlere hazırlıklı olma ve afet müdahalesinin önemi konusunda farkındalık yaratmaktadır. Ayrıca, ziyaretçiler depremlerin etkisi konusunda daha içsel bir minnet duygusu kazanabilirler. Elde edilen bulgular literatürle tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.Item Destinasyon Pazarlaması: Afyonkarahisar Termal Turizm Örneği(2023) selim kırova; ZEHRA GOKCE SEL; Mustafa TepeciBu çalışmanın amacı, Afyonkarahisar’ın termal turizm arz ve talep yapısını inceleyerek, uluslararası termal turizm hareketlerinden ilin pay alabilmesi için destinasyon pazarlaması ve yönetimi bakış açısıyla hangi aşamaların takip edileceğinin belirlenmesidir. Bunun için, nitel araştırma desenlerinden olan durum çalışması prensipleri izlenmiş ve Afyonkarahisar İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü, termal otel, belediye tanıtım ofisi ve seyahat acentesi yöneticilerinden oluşan 16 katılımcı ile yüz yüze mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, yüz yüze görüşmelerin mümkün olmadığı 47 katılımcı için çevrimiçi görüşme formu aracılığıyla veri toplanmıştır. İçerik ve betimleyici analizlerin sonucunda; Afyonkarahisar’ın, kaliteli termal tesisleşmenin katkısı ile ulusal pazarda (iç turizmde) önemli bir termal merkez haline geldiği ancak uluslararası termal turizm hareketlerinden yeterli payı alamadığı saptanmıştır. İlin uluslararası termal turizm pazarından pay alabilmesi için; “ürün, fiziksel kanıt ve süreç”, “hizmet pazarlamasında işgücü”, “rekabet ve fiyat”, “paydaşların iş birliği”, “tutundurma faaliyetleri”, “yerel halk ve kültürel yapı” ile “mevcut ve hedef pazar” konularında gelecek stratejileri üzerine öneriler geliştirilmiştir.Item 18. Yüzyıl İngiltere’sinde Maskeli Balolarda Türk Kostümleri: Turquerie Üzerinden Bir Değerlendirme(2023) Tülin Yenilir18. yüzyılda Avrupa’da yayılan Turquerie modasının yansıması olarak sanatta ve gündelik hayatta Türkleri anımsatan eşyalar ve Türk giyim kuşamları Avrupalılar arasında popüler hale gelmiştir. Maskeli balolar da bu bağlamda Turquerie modasının yayıldığı alanlardan biridir. Bu çalışma 18. Yüzyılda gündelik hayat ve sanatta bir moda haline gelen Turquerie perspektifinden, aynı yüzyılda maskeli balolarda Türk kostümü giyilmesi konusundaki ilgiyi tartışmaktadır. Bu dönemde İngiltere’deki maskeli balolar halkın her kesimine açık, yalnızca bilet satın alınarak dahil olunabilen eğlenceler haline gelmiş ve dönem basınında da bu konuya sık sık yer verilmiştir. Çalışmada maskeli balolardaki Türk giysilerine olan ilgi, dönemin görsel ve yazınsal kaynaklardan elde edilen verilerle analiz edilmiş ve maskeli balo eğlenceleri için kostüm kataloğu işlevinde kullanılan bir kıyafet albümü incelenmiştir. Bu albümde yer verilen Türk figürlerin toplumsal statüleri ile bu modayı tüketenlerin statüleri arasındaki benzerlikler belirlenmiş ve Turquerie kavramı üzerinden değerlendirilmiştir.